Takuut ja Reklamaatiot

Takuutapaukset


 

Kaikille meille tulee tilanteita, kun tuote hajoaa ennenaikaisesti. Vaikka merkki tai valmistaja olisi mikä, virhetilanteita tulee eteen väkisinkin. Kuinka niitä sitten lähdetään ratkomaan? Alla muutama yleisesti eteen sattuva tilanne, ja ohje tilanteen vaivattomaan selvittämiseen.

 

Tuotteeni on rikki, ja se särkyi ihan normaalissa käytössä:

Ihan ensimmäiseksi, ota yhteys myyjäliikkeeseen mahdollisimman pian havaittuasi vian / puutteen. Takuu- ja palautuskäytännöt ovat tuote- ja valmistajakohtaisia. Pyrimme aina hoitamaan reklamaatiot pienimmän mahdollisen haitan kautta, välttääksemme tarpeettomia kuluja ja haaskattua aikaa. Etsi myös kuitti tai tilausvahvistus valmiiksi, josta käy ilmi tuotteen ostopäivä. Vaikka tuotteella ei ilmoitettua takuuta olisikaan näkyvillä, kaikilla tuotteilla on kuluttajasuojalain määrittelemä “oletettu kestoaika”. Siis myös tuotteet joilla ei ole “virallista” valmistajan myöntämää takuuta, saattavat silti mennä vaihdon tai asiakaspalautuksen piiriin. Tärkeintä on, että “aseistaudut” tilausvahvistuksella tai kuitilla ja otat yhteyttä asiakaspalveluumme. Siitä asia alkaa selviämään.

 

Ostin vuoden takuulla olevan tuotteen yli vuosi sitten mutta nyt vasta otin sen käyttöön ja heti se hajosi, kai se menee takuuseen?

Valitettavasti ei. Myyjällä ei ole mitään keinoa todeta jälkikäteen että onko tuotetta käytetty tai säilytetty oikein. Vaikka tilanne olisikin kuten kerroit, myyjän vastuulla oleva takuuaika alkaa toimituksen vastaanottohetkestä, ei käyttöönotosta. Tottakai autamme mielellämme löytämään sinulle korvaavan tuotteen tilalle, mutta mikäli haluat, voit olla suoraan yhteydessä tuotteen maahantuojaan ja valmistajaan. Myyjän vastuu asian hoitamisesta loppuu tavaran vastaanottamisesta alkaneen takuuajan umpeutuessa.

 

Vapa meni poikki! Ihan normaalikäytössä!

Vavat ovat se yleisin uhri kun puhutaan siitä surullisenkuuluistasta “normaalista” käytöstä. Vavan kärkiosat ovat se herkin osa koko vavasta, ja valitettavan usein juuri se osa joka herkimmin vaurioituu, huolimattoman käytön, sekä useamminkin huolimattoman säilytyksen johdosta. Vapaa tulee säilyttää vapapussissa, ja jos mahdollista, vavan mukana tulleessa kotelossa. Vapapusseissa säilyttämisenkin voi silti tehdä väärin. Vapapusseissa ja koteloissa on nykyään lähes aina omat pienet osionsa jokaiselle vavan osalle. Jos haluat että vapasi takuu on voimassa, se on säilytettävä vapapussissa tai kotelossa, sille varatulla paikalla. Korkean hiilikuitupitoisuuden omaavat vavat ovat äärimmäisen nautinnollisia kalastaa, mutta herkkyys tuo herkkyyttä myös sillä ikävällä tavalla. Kaikki naarmut kivistä, koukuista, metallisista perukkeista tai toisista vaparenkaista saattavat aiheuttaa vavan katkeamisen hyvinkin herkästi. Niiltä välttyy kun vavan kuljettaa ja säilyttää suojattuna. Vapasukka on edullinen ja äärimmäisen kätevä ja nopea keino suojata vapa naarmuilta, ja sitä voi käyttää vaikka kelat ja siimat olisivatkin paikallaan. Suojatun ja suojaamattoman vavan kestossa on järisyttävän suuri ero. Vapa särkyy 90% todennäköisemmin huonosta säilytyksestä johtuen, kuin normaalista käytöstä johtuen. Vapa ei mene takuuseen tapaturmaisen särkymisen, väärästä säilytystavasta johtuvan vaurioitumisen tai käyttäjävirheen vuoksi.

 

Mikä sitten on vavan “normaalia käyttöä”? Kalastaminen, noudattaen vapaan merkittyjä viehepainosuosituksia. Silloin kun vapa ei ole käytössä, tai sen kanssa liikutaan, se pitää suojata jotenkin, parhaiten siihen soveltuu vavan mukana toimitettu vapapussi, tai erikseen hankittu “pikasukka” jonka voi sutaista vavan päälle jo ihan kalapaikan vaihtamisen ajaksi.

 

Erot tuotteiden takuukäytännöissä

Kaikissa tuotteissa joissa on takuu, ei silti välttämättä ole samanlainen takuukäytäntö. Toiset tuotteet voidaan vaihtaa vikaantuneen laitteen osalta heti myyjäliikkeessä toimivaan, toiset joudutaan lähettämään valmistajan valtuuttamaan huoltoliikkeeseen virallisen raportin kera. Reklamaatioiden selvittäminen alkaa siitä, kun asiakas ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme laite tai tuotevaurion osuessa omalle kohdalle. Kaikki vikatilanteet eivät johdu asiakkaasta, rikkinäisestä laitteesta tai tuotteesta, ja monta kertaa asia selviää nopeiten kun rohkeasti kysyy neuvoa. Me olemme täällä teitä varten.

 

Takuu voi siis tarkoittaa montaa asiaa, eikä voida olettaa että jokainen laiterikko, välinetapaturma tai valmistusvirhe korvattaisiin kokonaan uudella tuotteella tai tuotepaketilla. Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää että reklamaatiotilanteissa otatte ensimmäisenä yhteyden myyjäliikkeeseen. Esimerkiksi riistakameran särkyessä voi olla huomattavasti taloudellisempaa kaikille, että laite lähetetään suoraan maahantuojan osoittamaan huoltoliikkeeseen tai että laitteen vaihdon voi suorittaa toisaalla myyjäliikkeen sijaan. Moni asia on sovittavissa, ja aikaa sekä kustannuksia voidaan säästää tuntuvasti. Mahdollisuus tähän menettelyyn poistuu sillä hetkellä kun tuote seikkailee tarpeettomasti ympäri suomea kuljetusliikkeen kuormana. Moni toimittaja lähettää mielellään korvaavan tuotteen suoraan asiakkaalle, jolloin palautusta ei edes välttämättä tarvitse tehdä.